Rock'n'Bowl Zydeco Party!!!

7 juni 2018 - New Orleans, Louisiana, Verenigde Staten

Goedemorgen zeg. Verschrikt worden we wakker om half negen. Dat is nog niet gebeurd in de vakantie, maar voelt heerlijk. Op ons gemak lopen we rond 10:15 naar de Ihop aan de overkant van Royalstreet. Het restaurant serveert uitgebreid ontbijt en met toast en fruit, pannenkoeken en aardappelen, omeletten met kaas en een drankje, verwennen we weer ons innerlijke mens, zodat we weer energie hebben voor deze warme dag. Over het weer hebben we niets te klagen deze vakantie. Op twee flinke regenbuien na (een lange en een korte), zijn de andere dagen erg warm geweest. Genieten hoor. Voor vandaag zijn er geen plannen gemaakt, we zien wel wat er komen gaat. Op ons gemak lopen we naar de Mississippi toe waar de radarboten liggen. Aan de rivier zijn ook een aantal winkelcentrums gevestigd waar we even een kijkje nemen, maar snel klaar zijn, omdat de prijzen veel te hoog zijn.

Eerder hadden we bedacht dat we misschien met een hop on hop off bus konden gaan rondtoeren, maar helaas is het inmiddels alweer twaalf uur en stopt de toer om vijf uur. De prijs is te hoog om slechts een halve dag gebruik te maken van de bus helaas. We blijven lekker langs de rivier slenteren, koelen wat af in de fontein en komen uiteindelijk weer in de Franse wijk terecht. Daar vinden we weer nieuwe leuke winkeltjes en kan ik Elske een leuke kralenwinkel bieden. Met een klein zakje kraaltjes lopen we richting de hoek van Frenchmenstreet waar een muziekwinkel zit. Heel veel cd’s en elpees en een klein hoekje met wat instrumenten. Sasha heeft bij binnenkomst kennis gemaakt met een dikke poes en Els zoekt een krukje op waar ze even kan bijkomen van de warmte. Ik slenter wat bakken af, maar eindig toch bij de instrumenten afdeling. Ik neem een mondharmonica mee in een toonsoort die ik nog niet heb en dan valt mijn oog op een Zydeco wasbord. Het ultieme souvenir voor me, dus met tien minuten staan we weer buiten met een grote tas. We lopen via Bourbonstreet terug naar het hotel waar we onze spullen kwijt kunnen, maar onderweg stoppen we nog even bij een bar waar een heerlijke Cajun-Zydeco band aan het spelen is. De washboard speler maakt even contact als hij ziet dat ik een washboard bij me draag. Onder het genot van een cola blijven we even afkoelen en kan ik m’n voeten met moeite stilhouden door de muziek.

We maken een plan om met onze eigen auto een stukje de stad door te rijden. In het hotel droppen we onze spullen en rijden naar een begraafplaats waar veel bekende muzikanten hun laatste podium hebben gekregen. Ik ben in een aantal geïnteresseerd, zoals het graf van Louis Prima. De trompetspeler heeft een aantal grote hits op zijn naam en heeft een groot graf hier in de stad. Op zijn graf staat een grote engel met een trompet. Helaas moet ik het met de foto’s van internet doen, want de begraafplaatsen sluiten hier om vier uur. Misschien gaan we morgenvroeg nog even kijken.

Nu rijden we naar de Rock ‘n’ Bowl. Een groot bowling centrum, waar ze elke avond livemuziek hebben. Aan de buitenkant ziet het er fantastisch uit. Zo’n typisch jaren 50 uitstraling. Ook binnen is de sfeer authentiek te noemen en we vragen even naar het avondprogramma. Er speelt een bekende Zydeco band en dus besluiten we eerst ergens wat te gaan eten. Twee blokken verder zitten wat fastfood restaurants. Elske en ik eten pizza bij Domino’s en Sasha haalt wat kip met patat bij Cane’s. We blijven nog een beetje hangen in het restaurant door de gratis wifi en rond acht uur lopen we terug naar het bowlingcentrum. De entree is tien dollar per persoon, waardoor we nog even twijfelen, maar als iemand naast ons verteld dat het een van de bekendste en beste zydeco band van Amerika is, gaan we natuurlijk naar binnen en mengen we ons in het feest. Het is er al flink druk en we zijn blij dat we onze auto al geparkeerd hadden. Binnen zijn bijna alle banen bezet en staat er een grote groep mensen te wachten op de band die straks spelen gaat. De band staat nog even wat te soundchecken en wij kunnen een plekje innemen op een van de picknicktafels. Rond half negen stapt de eigenaar op het podium en verteld ons dat het vandaag precies vijfentwintig jaar geleden is dat hij met Zydeco live muziek begon, daarvoor was er enkel rock’n’roll muziek! En natuurlijk was dit ook een succes. Nu is het tijd voor de band, oh nee toch niet. In het groot komt er een Amerikaanse vlag op de videomuur achter het podium. De eigenaar verschijnt in beeld en begint het Amerikaanse volkslied te zingen. Iedereen staakt zijn bezigheden, ook op de bowlingbanen en gaat staan met de hand op het hart. Iedereen die het lied kent zingt mee en we eindigen met een groot applaus. Eerst krijgen we Zydeco dansles. Iedereen stapt op de dansvloer, ook wij, waarna we gezamenlijk de stapjes doen op de maat van de muziek. Het lukt ons alle drie niet goed, maar we zijn niet te enige aan het gelach te horen.

Maar dan is het dan echt tijd voor de live muziek en de band wordt aangekondigd; Geno Delafose! Het zegt ons niets, maar als ze beginnen te spelen klinkt het direct lekker. De hele dansvloer staat vol en iedereen danst z’n sokken uit z’n schoenen. Heerlijk. Persoonlijk vind ik de zangstem niet fantastisch. Niet vals maar gewoon qua klank niet zo mijn ding. Maar we hebben een topavond in een geweldige atmosfeer! Rond half elf haken we af en gaan we richting ons hotel. Morgen trekken we verder en gaan we starten aan de route 61, de historische blues route tussen New Orleans en Memphis.

1. Ria Koreman:
    9 juni 2018
    Wat een top verhaal weer en toch weer............ je had nog niet genoeg hahaha.
    Heerlijk met je voeten zo herkenbaar.
    Wat schrijf je toch geweldig. 💋💋💋💗💗💗💗
  2. Joke van Zeeland:
    9 juni 2018
    Lekker even de beentjes van de vloer.Leuk Marco een wasbord
    Bij Je versameling.🎤🎸🎼
  3. Henk Spijker:
    10 juni 2018
    Zydecomuziek zegt mij niets. Moet je zeker nog wat oefenen voor je wasbord/ Kan je het allemaal meenemen.
  4. Peter:
    10 juni 2018
    Weer een geweldig verhaal.
    Gaan jullie terug met een vrachtvliegtuig?
    Leuk en goed gedaan wij blijven jullie volgen.