Geboorteplaats van de rock'n'roll!

11 juni 2018 - Memphis, Tennessee, Verenigde Staten

De vakantie vermoeidheid komt soms naar boven. Het gereis en de indrukken die we opdoen en de warmte (gemiddeld 32 graden), zijn af en toe vermoeiend voor ons lijf, maar zeker ook voor onze bolletjes. Vandaag worden we dan ook pas rond half tien wakker hetgeen we nog niet eerder hebben meegemaakt. Maar aangezien we geen echte planning hebben is dat ook wel lekker. We nemen dus lekker de tijd om te douchen en aan te kleden en tegen elven lopen we nog even langs het restaurant van het hotel. Alles is uiteraard al opgeruimd en de dame lacht vriendelijk naar ons: “breakfast? But it’s almost eleven!” We danken haar en stappen in de auto. Vandaag nemen we een laat ontbijt of een vroege lunch het is maar hoe je het bekijkt. Sasha zoekt even het adres op van de Ihop. Het restaurant zit twee blokken verderop, maar als we aankomen is deze helaas niet meer in gebruik. Dan maar naar een volgend filiaal zo’n vijf kilometer verderop. Dit restaurant is wel degelijk open en ligt op de parkeerplaats van de Wallmart, de grote supermarkt.

Eerst maar eens lekker eten. Pannenkoeken, scrumbles eggs, spinazie-omelet, koffie en jus d’orange, we nemen het er lekker van. Het is warm vandaag; gevoelstemperatuur 38 graden! We zetten de auto met de airco aan dichterbij de winkel neer. Daarop lopen we de supermarkt in en onderwijl hebben we onze Floor op de facetime, waardoor ze gewoon mee winkelt met ons. Floor wil natuurlijk heel veel bekijken, de knutsel afdeling, snoepjes afdeling, maar vooral ook de make-up afdeling. Het is zo leuk dat dit kan, zo is ze er toch even een beetje bij.

Met een paar tasjes met eten, drinken en souvenirs lopen we terug naar de auto en zetten we koers naar 706 Union Avenue in Memphis. De beroemde straat is het toneel van de muziekstudio, waar vele artiesten hun eerste plaat opnamen en daarna wereld beroemd werden. Hier in de SUN studio hangen de muren vol met foto’s en platen van deze muzikanten; Carl Perkins, Johnny Cash, Jerry Lee Lewis, Roy Orbison, BB King, en vele andere. Maar de grootste was natuurlijk Elvis Presley.

Bij binnenkomst sta je in de winkel waar je voor 12 dollar (10 euro) een entreekaart koopt en je jezelf tegoed kan doen aan allerlei souvenirs. Ook Sasha en ik willen toch nog wat meenemen aan souvenirs. Om half drie begint voor ons de tour door de studio, dus binnen tien minuten kopen we nog een tshirt, stickers en plectrums. Dan is het tijd om onze gids te volgen. Met zo’n veertig mensen lopen we de trap op naar boven. Mark is een gezellige, duidelijke gids. Hij kan het hele verhaal van de SUN studio goed vertellen, aangevuld met geluidsopnamen en de materialen die op de eerste verdieping staan van het pand. De eerste opname apparatuur, de eerste microfoon, de eerste singels die hij (Sam Phillips) brandden, teveel om op te noemen. De spullen staan allemaal achter een vitrine, maar zijn prachtig te bewonderen. Ook de werkplek van de eerste radiomaker die zwarte muziek durfde te draaien staat hier opgesteld en alles is in originele staat. Dan is het tijd om het verhaal van Elvis te vertellen en lopen we via een andere trap naar beneden en komen we in het kantoor van de SUN studio binnen. Dit was het werkbureau van Marion Keisker. Met deze dame had Elvis het eerste contact toen hij het lied “My Hapiness” opnam voor zijn moeder. Eigenlijk is alles door haar in gang gezet en heeft Elvis een tweede kans gekregen om een plaat op te nemen. Onder leiding van Sam Philips nam hij toen That’s allright mama op, wat een hit werd in heel Amerika.

Onderwijl we de studioruimte zelf inlopen worden er geluidsfragmenten afgespeeld en verhalen verteld over toen. Maar ook over de andere muzikanten. Ik krijg dan ook regelmatig kippenvel en sta bijna met tranen in mijn ogen naar sommige opnames te luisteren. Voor mij is dit heilige grond. Hier is de rock’n’roll geboren!

Het hele verhaal komt langs en dan haalt Mark nog even de originele microfoon van Elvis Presley uit de opname ruimte. Dit is de microfoon waar Elvis, maar ook andere grote namen hun eerste plaat door hebben gezongen. Iedereen mag hem even vasthouden en een foto er mee maken. Als iedereen een foto heeft gemaakt, lopen de meeste bezoekers de ruimte al uit. Enkele aanwezige muzikanten kunnen de verleiding niet weer staan en pakken een gitaar, of pingelen even wat op de piano. Ook ik begin wat aan de contrabas te plukken en zo ontstaat er spontaan een jam session. Sommige bezoekers maken opnamens en fotos, maar helaas is het van korte duur. Met het spelen van bijna een nummer is het over, want er staat alweer een andere groep te wachten om het verhaal van de SUN studio te horen, maar het was wel even een stille wens van me die uit kwam!

We hebben de auto op de parkeerplaats achter de studio neer gezet en kunnen daar vandaan de weg weer op richting Bealestreet. Nog eens kijken hoe het er met daglicht uitziet. Het is er helemaal niet druk ondanks dat het rond etenstijd is. Wij lopen even wat winkeltjes binnen en gaan dan bij Rum Boogie eten. Het restaurant ziet er gezellig uit van binnen en het eten is prima. We merken dat we lui zijn en dat we weinig ondernemen vandaag, maar erg is het niet.

Na het eten rijden we dan ook terug naar het hotel, waar we lekker kunnen opfrissen onder de douche. Elske en ik lopen rond kwart voor negen even naar de overkant van de weg. Ik wil kijken of ik wat foto’s kan maken van Graceland in de avond. We dachten dat we de enige zouden zijn, maar als we richting de poort lopen, staan er een aantal autos voor geparkeerd en mensen staan foto’s te maken bij de witte poort. De poort, maar ook de tuin en het huis zelf staan in de schijnwerpers. Het huis staat echter een klein beetje achter een lichte heuvel, waardoor je het net niet helemaal goed ziet. De lange muur langs de tuin wordt goed benut door alle bezoekers die hun naam of boodschap erop te schrijven.

We steken de straat over en lopen even naar de twee vliegtuigen van Elvis die daar achter het hek staan. Daarnaast is de entree van Graceland en dien je jezelf te voorzien van een entreekaart. Om teleurstelling te voorkomen heb ik deze al in Nederland aangeschaft. We praten nog even met de beveiliger die daar bij de entree staat en lopen dan terug naar het hotel. Sasha staat inmiddels onder de douche en heeft nog even gezwommen. We werken nog even aan onze foto’s, verhaal en gaan dan slapen.

Ook morgen wordt het een relaxed dagje met als hoogtepunt vooral het bezoek aan Graceland, het huis van Elvis Presley.

1. Ria Koreman:
    12 juni 2018
    Wat heerlijk om daar muziek te maken, wil ook. Elske vind jij dat ook leuk?
    Jullie moeten ook een beetje uitrusten hoor, want het is zo veel.
    Dikke knuffel 💋💗
  2. Henk Spijker:
    12 juni 2018
    Geweldig om dat te zien en mee te maken.