Vanuit Jackson hole naar Yellowstone

27 mei 2018 - West Yellowstone, Montana, Verenigde Staten

Wederom zijn we vroeg wakker, maar hebben stukken beter geslapen. Het ontbijt in dit hotel is uitgebreid. Je mag kiezen vanaf de menukaart of langs het buffet. Ik kies oatmeal vanaf de menukaart en Elske loopt graag langs het buffet. Oatmeal is een soort havermoutpap waar in je extra ingrediënten kan toevoegen, zoals fruit, rozijnen, noten of (bruine) suiker. Een stevige start van de dag dus. Elske heeft lekker geroosterd brood, scrumbled eggs en koffie en loopt het liefst tot laat in de middag heen en weer bij het buffet.

Na het uitchecken bij het hotel rijden we richting downtown (centrum) van Jackson. Aan het eind van de straat staan we stil bij een arena met daar naast een groot veld waar een groep paarden bij trailers staan en een enkele cowboy. Elske is bang dat er een rodeo gaande is dus die wil het liefst doorrijden. Als we langs het terrein heen rijden zien we dat er een marktje is en besluiten we toch te gaan kijken. Op een ruim veld staan rondom een groep tenten, op een afstand lijkt het een rommelmarkt. Als we de markt oplopen zien we dat de tenten gevuld zijn met typische authentieke Amerikaanse koopwaar. Veel van deze spullen behoren toe aan Native Americans (indianen).

Op de achtergrond staat een enorme bergkam met hier en daar een grote pluk sneeuw en zoals de weersverwachting had voorspelt kruipt er een donkere lucht over de rand onze kant op. Zo nu en dan laat hij zich horen met gerommel en een lichtflits. In de tenten maken we een praatje met de verkopers en bekijken hun spullen. Pijl en bogen, stenen, dierenhuiden, konijnenpoten en sieraden meestal gemaakt van kralen, dus Elske snuffelt alle bakjes en tafeltjes goed door. Dan begint het te regenen en komt het direct met bakken naar beneden. We worden vriendelijk ontvangen in een grote tent om te schuilen tegen de enorme druppels. De tent is o.a. gevuld met geweven kleding en indianendekens. We maken kennis met de verkopers Jack en Debbie. Ze noemen zich zelf "mountain people" (bergmensen) en zijn nieuwsgierig naar ons thuisland. We vertellen elkaar over de verschillen en we krijgen nog wat tips mee voor op onze reis. Jack vraagt ons adres, want hij vindt het leuk om adressen van buitenlandse "vrienden" te sparen. Wie weet ontvangen we ooit een kaart van hem. De hagelstenen komen nu naar beneden, maar volgens Debbie is dat heel normaal in Jackson. Sterker nog; meestal ligt en valt er in deze periode nog sneeuw!

We lopen al schuilend verder langs de tenten en Els wordt gelokt door een enorme grote kist vol kralen. Terwijl zij de kist nader onderzoekt, raak ik in gesprek met de tent bewoners. De enige aanwezige dame is van Duitse afkomst en vindt het leuk om iemand uit Europa te spreken. Ze raakt dan ook niet uitgesproken over haar zelf en haar avontuurlijke leven. Uiteindelijk betaald Elske de kralen en keren we terug naar de auto. We rijden naar Downtown Jackson, waar het heel erg gezellig is. Rondom een park zijn allemaal winkels en er hangt een cowboy sfeer. We lopen de winkels door en lunchen met een tosti voor Els en een buffalo burger voor mij. Het regent nog steeds helaas, waardoor we sommige plekjes maar links laten liggen.

Nu zetten we de tomtom op West-Yellowstone waar we vannacht aan de rand van het park zullen overnachten. Yellowstone staat al een tijd op mijn verlanglijst, dus we zijn enorm benieuwd.
Vanuit het mooie Teton NP (nationaal park) rijden we Yellowstone NP binnen. We rijden dwars door het park om bij ons hotel te komen. Ergens rijden we langs een groot veld waar een aantal bizons staan te graven. De enorme kolossen zien er prachtig uit. We vervolgen onze weg en stoppen bij de Old Faithfull. Een complex met de eerste gebouwen ooit gebouwd in Yellowstone. Het meest bijzondere is wel de plek waar de gebouwen staan. Rondom het complex zit het vol met heet water geisers. We lopen een kort rondje door het park en verbazen ons aan de natuur wonders. In de grond zitten kleine en grote gaten waarin water kokend naar boven komt borrelen. Meestal blijft het  bij borrelen, maar sommige spuiten hun kokend water ver de lucht in. Het is werkelijk fantastisch om te zien. De kraters (gaten in de grond) hebben meestal een lichte kleur met daarbij een blauwe of bruine kleur, terwijl alles wel helder is en soms ook nogal diep. Het is eigenlijk niet goed na te vertellen, maar het is werkelijk prachtig. Af en toe ruik je de zwavel, een rotte eierlucht, maar dat is dan ook het enige nadeel.

De zon gaat langzaam onder, dus we stappen in de auto en rijden naar West-Yellowstone. Het hotel ziet er prima uit en heeft een heerlijk groot bed. Morgen gaan we verder Yellowstone ontdekken!

1. Ria Koreman:
    30 mei 2018
    Super schatten en wat een mooie foto's. Jullie zien prachtige dingen weer. Geniet ervan. Xxx
  2. Henk Spijker:
    30 mei 2018
    Heerlijk al dat moois en al die belevenissen. Yellowstone is een bekende plaats.