Graduation day

2 juni 2018 - Fort Worth, Texas, Verenigde Staten

Vanuit ons Hotel rijden we naar het Wilkerson Stadium, een groot sportcomplex waar de Graduation ceremonie plaats vindt. Vlak nadat Elske en ik binnen wandelen komen ook Kay, Sasha en Maiju binnen en nemen we plaats op de tribune. De voorbereidingen zijn nog in volle gang; ballonnen worden opgehangen en het orkest is aan het inspelen of aan het stemmen.

Voor ons op de speelgrond lopen wat studenten en leraren nerveus heen en weer en wordt er door iedereen geroepen en gezwaaid. Ook Sasha en Maiju zijn veelvuldig contact aan het maken met de studenten. Helaas is er onlangs een wet gekomen, waarbij het niet is toegestaan voor exchange students om met de graduation mee te doen. Heel erg jammer, te meer omdat Sasha en Maiju beide Cum Laude zijn geslaagd en het met een jaarboek zullen moeten doen.

Om 8:30 start de ceremonie en ik kan je vertellen dat het groots wordt aangepakt. Compleet met het nationaal volkslied, waarbij iedereen moet gaan staan, studenten van de militaire afdeling komen met vlaggen en geweren op het podium, het orkest speelt muziek alsof het lijkt dat er een fantastische nieuwe film wordt vertoond en tot slot zingt het koor nogmaals het volkslied, waarbij iedereen moet staan en zijn hand op zijn hart houdt. Nu is het de beurt aan de studenten die na het opnoemen van hun naam over het podium heen lopen en daar hun diploma krijgen. Alles loopt gesmeerd en vlot.

Wanneer iedere student met diploma terug op zijn plek zit, in het midden van het sportveld, voor het hoge podium, worden ze door de directie van de school meerdere malen gefeliciteerd en gaan de hoedjes de lucht in. Iedereen is uitzinnig en er wordt geklapt en geschreeuwd en gehuild van blijdschap. Een super ervaring om in het echt mee te maken.

De ceremonie is over, maar buiten zet het feest zich gewoon voort. Omdat het holiday season (zomervakantie) nu begint zijn er verschillende studenten die afscheid nemen van hun klas genoten, zo ook Sasha en Maiju. Nog even langs hem en even met haar op de foto. Nadat ze een aantal mensen gesproken en gezien hebben, nemen we de auto en gaan we met de twee dames op stap. Kay gaat terug naar huis.

Allereerst gaan we naar de Wallmart, de grote supermarkt om wat inkopen te doen en geld te halen. Sasha wil ons graag de dierenwinkel laten zien, omdat ze daar mini pigs hebben. (mini-varkentjes). Erg schattig natuurlijk, maar helaas kunnen we die niet mee nemen.

Na de mini-pigs gaan we naar Panda Express voor een heerlijke lunch. Sasha en Maiju kwamen afgelopen maanden geregeld bij dit fast food restaurant, tijdens de lunch van hun school. Dus nadat we onze lunch opgesmikkeld hebben wordt er weer uitgebreid afscheid genomen van de medewerkers.

Na de lunch rijden we terug naar het huis van Kay, zodat Sasha zich kan omkleden. Ze heeft met Amy afgesproken op de Ranch. Afgelopen jaar heeft Sasha in de weekenden en soms na schooltijd mogen helpen op de ranch om de paarden te verzorgen. Een prachtige ervaring om in Texas op zo’n ranch te mogen helpen. Vandaag gaat Sasha ook van Amy afscheid nemen en wil ze ons nog even graag de ranch laten zien.

Aan het einde van de straat, zo’n anderhalve kilometer verder, zit de True North Horses ranch, waar Amy met haar kleinzoon op ons staat te wachten. Amy is zo’n 45 jaar oud en is erg open minded. Direct als we aankomen krijgen we allemaal een knuffel, waarna we in de Polaris stappen. Sasha mag rijden. De polaris is een sterke golfkar waarmee ze makkelijk over het ruige terrein kan rijden. Super behendig stuurt ze de kar langs bomen, water en de kudde met paarden. Hier en daar geeft Amy even aan waar we kunnen stoppen voor een goede foto. Helaas is er te weinig tijd en staan we met een klein uurtje weer bij de stallen. De4 nodige foto’s zijn gemaakt en we kunnen afscheid nemen. Amy is van plan een huis te bouwen op het terrein, zodat Sasha in de vakanties daar kan komen logeren en werken als ze wil. Super aanbieding natuurlijk.

Vanaf Amy rijden we naar een kralenwinkel waar Elske graag even een kijkje wil nemen. Het winkeltje is niet al te groot, maar heeft wel een uitgebreide collectie, dus Elske is er wel even zoet. Vanaf de kralenwinkel belt Sasha Kay op, en we nodigen haar en Maiju uit om bij een Mexicaans restaurant te eten met z’n allen. Kay weet wel een prima plekje. Op ongeveer 25 minuten afstand zit er een uitgebreid restaurant, waar we met zijn vijven lekker kunnen eten.

Het restaurant is enorm opgeleukt met lampen, vitrines met aparte poppetjes en een trein die langs het plafond in de rondte rijdt. We zitten daar prima te eten met zijn allen.Kay gaat naar huis, maar wij willen daar nog niets van weten.

Wij nemen de dames graag nog even mee naar de stad. In de stad zit Billy Bob; een grote bekende cowboy club, waar volop livemuziek is. Helaas is de club al helemaal vol en kunnen we niet naar binnen, maar van de cowboy aan de deur krijgen we de tip om naar de love shack of the white Elephant te gaan. We belanden in de Love Shack waar een Tex Mex band speelt. Tex Mex is rocknroll muziek met een harmonica. Het is er niet druk, maar wel erg gezellig en voordat Sasha het door heeft trek ik haar de dansvloer op. De gezellige avond loopt op zijn einde en we brengen de dames terug naar hun huis. Morgen wordt het de laatste dag samen, omdat we Sasha ’s avonds al meenemen naar ons hotel.

1. Henk Spijker:
    6 juni 2018
    Ja, na een jaar afscheid nemen van iedereen is moeilijk. Maar ze gaat er vast nog een keer terug. En verder heeft ze dit al weer op de cv staan.
  2. Joke van Zeeland:
    6 juni 2018
    Wat geweldig Allemaal. Sasha heeft er een leuk vakantie adres aan over gehouden.ha ha .Geniet ook nog even leuk met z,n drieen. We Lezen het graag.😘😘😘
  3. Ria Koreman:
    7 juni 2018
    Jammer dat ze niet mee mocht doen maar leuk zo'n adresje. Morgen een spannende dag omdat er afscheid genomen moet worden, maar daarna lekker genieten met z'n drieën. Xxx